Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Коментар до закриття бюджетного 2019 року: ОПЕРАТИВНІ дані

Бюджетний 2019 рік був сповнений викликів. Перші півроку проходили на тлі політичної невизначеності, пов’язаної з проведенням подвійних виборів, змін цінової кон’юнктури на міжнародних ринках та нових макроекономічних трендів в Україні, зокрема посиленням гривні внаслідок ряду факторів. На жаль, подана вчасно Мінфіном перша середньострокова бюджетна декларація не була розглянута попереднім складом Кабміну і відповідно не була подана до парламенту, а ряд оглядів видатків не було вчасно завершено. Незважаючи на це, було запроваджено багато заходів зі стратегії реформування публічних фінансів, зокрема середньострокового бюджетування, ліквідності, перетворення Державної фіскальної служби. Протягом року Міністерство фінансів вирішувало питання, пов’язані з невиконанням доходної частини бюджету.

Новий уряд, призначений 29 серпня 2019 року, спрямував зусилля на швидке реагування на виклики та оперативно схвалив новий макроекономічний прогноз, підготовлений Мінекономіки, та спрямував до Верховної Ради проєкт змін до Державного бюджету на 2019 рік, який було підготовлено Мінфіном з врахуванням нового прогнозу. Важливим завданням змін до Державного бюджету, ухвалених депутатами 31го жовтня 2019 року, було вирішення першочергових задач та забезпечення ефективного використання бюджетних коштів. Зокрема, зміни дозволили профінансувати програми об’єднаних та нових міністерств. При внесенні змін уряд врахував виклики із виконанням доходів в результаті сильнішого курсу, ніж було прогнозовано, та стан використання коштів за різними бюджетними програмами. Зниження плану доходів було збалансовано зменшенням плану видатків на обслуговування державного боргу на 21,6 млрд грн. Це стало наслідком не стільки міцнішого курсу гривні до долара США та євро (що пояснює близько 6,3 млрд грн від цього зниження), але передусім це результат правильного та виваженого управління ліквідністю Міністерством фінансів. Зокрема, було скориговано графік запозичень, знижено середньозважені ставки за запозиченнями як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках, а також здійснено перехід на випуск довших інструментів. Водночас, було збільшено рівень грошового забезпечення військовослужбовців Держприкордонслужби, Служби безпеки, Національної гвардії, Головного управління розвідки Міноборони, Управління державної охорони до рівня виплат у Збройних Силах, збільшено фінансування резервного фонду, створеного для забезпечення державою ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, та збільшено фінансування заробітної плати шахтарям.

Зараз ми можемо сказати, що впорались з викликами і скоординована та відповідальна робота всіх органів влади дозволила нам виконати зобов’язання. За результатами року ми забезпечили фінансування захищених статей видатків, а також низки інших видатків, які сприяють розвитку економіки та добробуту громадян. При цьому, аналіз пріоритетності видатків, який здійснили наприкінці року всі головні розпорядники коштів, дозволив знизити частку неефективних видатків. Це ще раз проілюструвало важливість проведення оглядів витрат та визначення чітких показників ефективності та результативності бюджетних програм.

В перший робочий день 2020 року хочемо підбити підсумки виконання Державного бюджету у 2019 році. Тому за оперативними даними Державної казначейської служби подаємо трохи інформації про попередні результати бюджетного 2019 року.

Доходи

За результатами року доходи загального фонду Державного бюджету зросли на 5,5% р/р до 879,8 млрд грн. Доходи загального фонду Державного бюджету від податку  на доходи фізичних осіб (ПДФО) зросли на 19,9% р/р до 110 млрд грн і перевищили план на 3,6% через вищі темпи зростання середньої заробітної плати, ніж було враховано в бюджеті. Ліпші фінансові результати підприємств сприяли зростанню надходжень від податку на прибуток підприємств (ПнПП) на 11,8% р/р до 107,1 млрд грн, що на 12,1% більше за план.

Як повідомляло протягом року Міністерство фінансів існували кілька ключових чинників, які не дозволяли виконувати планові показники за доходами Державного бюджету. За результатами року доходи загального фонду Державного бюджету становили 96,9% від розпису:

  • Доходи від ПДВ з ввезених на територію України товарів становили 287,4 млрд грн. Доходи було виконано на 89,6% від річного плану через міцніший обмінний курс гривні, нижчу ціну на газ та повільніші темпи зростання імпорту товарів, ніж враховано в бюджеті, звільнення з січня 2019 року від оподаткування ПДВ імпорту сонячних батарей та вітряків, зменшення обсягу розмитненого імпортного природного газу.
  • Доходи від акцизного податку з вироблених в Україні підакцизних товарів у сумі 61,7 млрд грн становили 79,8% від річного плану, що пов’язано передусім зі зниженням обсягів виробництва тютюнових виробів та частковим задоволенням попиту на тютюнову продукцію шляхом зменшення залишків готової продукції на складах.
  • Від рентної плати за користування надрами та інших ресурсів надійшло 46,3 млрд грн. Вони становили 80,1% від розпису. Нижчі за планові надходження пояснювались нижчим видобутком газу, зниженням середньої митної вартості імпортного природного газу, зниженням ціни природного газу для забезпечення побутових споживачів та виробників теплової енергії, міцнішим курсом гривні, ніж було враховано в бюджетних показниках на 2019 рік.

Виконання доходів до загального фонду державного бюджету за 2019 рік (оперативні дані)

ТИП ДОХОДІВ

Факт за рік, млрд грн

Відсоток від плану

ПДФО

110,0

103,6

ПнПП

107,1

112,1

Рентні платежі

46,3

80,1

Акциз з вироблених в Україні підакцизних товарів

61,7

79,8

ПДВ внутрішній (сальдо)

88,9

94,0

Відшкодування ПДВ

151,9

-

ПДВ імпортний

287,4

89,6

Прибуток НБУ

64,9

 

Дивіденди та частина чистого прибутку

46,3

103,9

ВСЬОГО доходи загального фонду Держбюджету

879,8

96,9

За оперативними даними ДКСУ, неподаткові надходження до загального фонду державного бюджету у сумі становили 119,4% від плану. Так, протягом року від трансферту прибутку НБУ надійшло 64,9 млрд грн, що на 17,3 млрд грн більше за план.

Протягом року ми звітували про невиконання розпису за доходами від частини чистого прибутку та дивідендів внаслідок заборгованості кількох компаній, запровадження диференційованого підходу до визначення частки дивідендів, та нижчих фінансових результатів окремих підприємств. Водночас в результаті погашення заборгованості кількома підприємствами, а також сплати у грудні Нафтогазом 8,5 млрд грн дивідендів за 2019 рік доходи від частини чистого прибутку та дивідендів надійшли у сумі 46,3, що становить 103,9% від розпису. При цьому сплата в грудні частини дивідендів НАК Нафтогазом розрахована на базі чистого прибутку за 11 місяців, не складає ризиків для 2020 року та не містить в собі податків та додаткових дивідендів, очікуваних від отримання 2,9 млрд доларів США від Газпрому як наслідок величезної роботи команди НАК, офісу Президента та уряду по відстоюванню прав України.

 

Видатки

За результатами року уряд повністю профінансував необхідні захищені статті видатків та ряд інших видатків, які сприяють розвитку економіки та добробуту громадян. Так, за оперативними даними було профінансовано такі видатки з Державного бюджету:

  • 213,3 млрд грн спрямовано на національну безпеку і оборону, що 11,3 відсотка більше 2018 року (з них асигнування із загального фонду збільшені на 34,3 млрд грн або на 21,3 відсотка  та становили 195,1 млрд гривень). Видатки із загального фонду на грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, поліцейських зросли на 27,7 млрд грн і склали 112,3 млрд гривень, що дозволило збільшити їм виплати у середньому на 32,7 відсотка, забезпечивши мінімальний рівень виплати для військовослужбовців –контрактників 1 року служби 10 тис грн, а також підвищити розмір винагороди за безпосередню участь в  операції об’єднаних сил з 10 тис грн до 17 тис гривень. На фінансування програм Міністерства оборони фактично спрямовано із загального фонду державного бюджету 100,7 млрд грн, що на 22,6% більше, ніж у 2018 році.)
  • 47,5 млрд грн спрямовано на видатки на надання пільг та житлових субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу було спрямовано. Фінансування субвенції на виплату допомоги сім`ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, особам, які не мають права на пенсію, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, тимчасової державної допомоги дітям, та ряду інших виплат становило 55 млрд грн, що на 3,2 млрд грн більше ніж у 2018 році.
  • трансферт Пенсійному фонду у 2019 році становив 183,3 млрд грн (що на 33,2 млрд грн більше, ніж у 2018 році), у тому числі зі загального фонду Державного бюджету - 173,9 млрд грн. До Пенсійного фонду на фінансування одноразової виплат найбіднішим пенсіонерам (що було сплачено у березні та квітні 2019 року) було також спрямовано 7,9 млрд грн, отриманих від пільгового розмитнення автомобілів з іноземною реєстрацією.
  • близько 130 млрд грн з державного бюджету включно з трансфертами місцевим бюджетам спрямовано за оперативними даними на освіту, що майже на 23% більше ніж в 2018 році. В грудні 2019 року в межах пріоритету з надання якісної загальної середньої освіти Урядом на місцеві бюджети спрямовано 1,9 млрд грн, зокрема на: оснащення закладів загальної середньої освіти обладнанням для навчальних кабінетів і STEM-лабораторіями - 801,6 млн грн; придбання шкільних автобусів – 600,0 млн грн, ремонт та придбання обладнання для їдалень (харчоблоків) – 400,0 млн грн, забезпечення належних санітарно-гігієнічних умов та придбання обладнання для шкіл – 99,6 млн грн.
  • 95,1 млрд грн за оперативними даними становили видатки загального фонду державного бюджету включно з трансфертами на медицину, що на 13,7 % більше ніж в 2018 році. Зокрема, у 2019 році в повному обсязі реалізована програма медичних гарантій для первинної медичної допомоги, на яку з державного бюджету спрямовано 16,8 млрд гривень. Продовжено у 2019 році реалізацію Урядової програми «Доступні ліки» та з 1 квітня розпочато її здійснення через Національну службу здоров’я з використанням електронного рецепту. На реалізацію зазначеної програми  спрямовано понад 900 млн грн. Важливо, що у 1,4 рази було збільшено видатки на лікування громадян України за кордоном та спрямовано на цю мету 923,7 млн гривень, і також зроблено всю роботу по старту трансплантології в Україні. Для централізованого забезпечення хворих лікарськими засобами та медичними виробами спрямовано 6,5 млрд гривень.
  • 53,8 млрд грн витрачено на розвиток доріг та дорожньої інфраструктури, що на 19,5% більше ніж у 2018 році. Також, 4,5 млрд грн спрямовано на програми державної підтримки АПК та 2,3 млрд грн на фінансування інвестиційних проєктів. У 2019 році для підвищення енергоефективності було збільшено фінансування «теплих кредитів» до 545,8 млн грн, а на фінансування Фонду енергоефективності спрямовано 1,2 млрд грн.
  • 185,9 млн грн було спрямовано на фінансування участі України у Всесвітній виставці «Експо-2020», яка відбудеться з 20 жовтня 2020 року по 10 квітня 2021 року у м. Дубаї (Об’єднані Арабські Емірати). Участь України у виставці сприятиме просуванню українського експорту, підвищенню міжнародного іміджу України та збільшенню іноземних інвестицій в Україну.

Протягом року уряд кілька разів вирішував проблему браку коштів на вугледобувних підприємствах. В результаті, загалом на заробітні плати шахтарям було спрямовано близько 3 млрд грн. Загалом, у наступному році, сподіваємось, будуть вжиті кроки з реструктуризації вугільної галузі, що допоможе шахтам вийти на беззбитковий рівень

Водночас нижчими за планові було обслуговування державного бюджету внаслідок міцнішої гривні та ефективного управління боргом Мінфіном, зокрема більш стрімкого зниження дохідності за запозиченнями (загальна економія включно зі змінами до ДБ 2019 становила 25,3 млрд грн порівняно з початковим планом на 2019 рік: зокрема 21,6 млрд грн, врахованих в змінах, та ще додатково 3,7 млрд грн після змін).

Мала місце економія за рядом соціальних програм (при цьому всі потреби за даними категоріями профінансовано на 100%):

  • Економія по субвенції сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім`ям, тощо, у сумі 6,9 млрд грн, пов’язана з нижчим рівнем народжуваності, ніж враховано в бюджетних показниках, менша кількість сімей, чий дохід надає їм право на отримання соціальної допомоги, низьке користування програмою «муніципальна няня».
  • Економія по житлово-комунальним пільгам та субсидіям у сумі близько 2 млрд грн, а по субвенції по твердому та рідкому побутовому паливу і скрапленому газу у сумі 1,1 млрд грн через швидше зростання доходів населення, ніж тарифів, а також теплу погоду в листопаді та грудні.

В цілому, за оперативними даними Державного казначейства видатки за загальним фондом державного бюджету становили 950,7 млрд грн, що на 3,2% менше за планові показники.

 

Дефіцит

За оперативними даними ДКСУ, загальний дефіцит був меншим за плановий і становив 81,2 млрд грн (що за оцінкою становить близько 2,0% ВВП). Зокрема, дефіцит загального фонду Державного бюджету був в межах планового показника у 69 млрд грн.

Дефіцит державного бюджету було профінансовано за рахунок запозичень, оскільки надходження від приватизації становили лише 0,5 млрд грн.

Фінансування загального фонду державного бюджету за 2019 рік (оперативні дані)

Дефіцит

 

% від плану

Запозичення

405,0 млрд грн

104,0 % від початкового плану

Приватизація

0,5 млрд грн

3,1% від початкового плану

В грудні Мінфіном з огляду на сприятливу кон'юнктуру на внутрішньому ринку, здійснено понадпланові державні запозичення на суму 4,7 млрд грн для забезпечення уникнення криз ліквідності державного бюджету на початку бюджетного року (на виконання розпорядження КМУ від 18.12.2019 № 1279-р. і у відповідності до ст.16 Бюджетного кодексу України).

Державний борг

Вперше за останні 5 років ми повністю виконали план державних запозичень, що стало можливим завдяки ефективній політиці управління державним боргом.

Всього, у 2019 році на обслуговування та погашення державного боргу було спрямовано в гривневому еквіваленті відповідно 119,2 млрд грн та 345,2 млрд грн. За цей період внутрішні запозичення становили 341,2 млрд грн (з яких 222,6 млрд грн становили запозичення в гривні), а зовнішні запозичення в гривневому еквіваленті склали 63,8 млрд грн. На фоні макроекономічної стабільності та очікуваного економічного зростання України попит на ОВДП було підтримано з боку нерезидентів, які отримали в травні легший доступ до ОВДП завдяки приєднанню України до мережі Clearstream. Частка ОВДП в портфелі нерезидентів на кінець грудня досягла 14,1%.

За оперативною оцінкою державний борг на кінець 2019 року становив у гривневому еквіваленті 1 764,2 млрд грн, а у доларовому 74,5 млрд дол. США і скоротився по відношенню до ВВП до близько 45% на кінець 2019 року. Гарантований державою борг на кінець року за оцінкою становив близько 6,6% ВВП. В межах виконання Стратегії управління державним боргом ми збільшили частку державного боргу, номінованого в національній валюті, з 33% до 41%. Ми також підвищили середньозважений строк ОВДП, що розміщуються, з 9 місяців у 2018 році до близько 2 років у 2019 році. Дохідність за ОВДП суттєво скоротилась: в гривні на 7,22 в.п. до 11,78 за 3-місячними ОВДП та 7,08 в.п. до 11,42% за річними ОВДП. Дохідність за останніми запозиченнями на внутрішньому ринку у доларі США становила рекордно низькі 3,86%, а останні у 2019 році ОВДП, номіновані у євро, Україна здійснила під рекордно низькі 2,22% - найнижчі за всю історію сучасної України.

 

Завдання на 2020 рік

Бюджетний рік 2020 ми почали ще у 2019 році зі вчасного затвердження бюджетного розпису на 2020 рік. Ми також визначили перелік зі 114 бюджетних програм, по яких головним розпорядникам коштів потрібно підготувати або внести зміни до порядків використання коштів для вчасного та ефективного фінансування бюджетних програм. До 15 лютого головні розпорядники коштів повинні будуть ухвалити паспорти бюджетних програм з якісними показниками ефективності та результативності, про що Мінфін вже наголосив головним розпорядникам бюджетних коштів. З першого робочого дня 2020 року ДКСУ починає фінансувати бюджетні програми, а тому всі органи влади продовжують злагоджену роботу, щоб забезпечити безперебійне фінансування бюджетних зобов’язань.

У 2020 році ми завершимо огляди витрат, розпочаті 2019 року, та проведемо ґрунтовні огляди серед ширшого кола витрат, а також посилимо контроль за фіскальними ризиками державних підприємств та державних банків в співпраці з ЄС, МВФ та Світовим банком. Ми завершимо становлення нових Митної та Податкової служб, створимо потужний Офіс фінансового контролю, ефективне Бюро фінансових розслідувань та фахове Боргове агентство. Ми спільно з колегами з Уряду, Офісу Президента, НБУ та Парламенту завершимо підготовку до розгляду радою МВФ нової трирічної програми і продовжимо перемовини з офіційними партнерами для отримання нових інструментів пільгового кредитування від Світового банку, Євросоюзу та інших концесійних кредиторів.

Відповідно до останніх новин Мінекономіки, уповноваженого урядового органу з макроекономічного прогнозування, є очевидними підстави для перегляду макроекономічного прогнозу на 2020 рік, на якому ґрунтуються бюджетні показники. Мінфін відреагує на переглянутий макроекономічний прогноз відповідно до законодавства.

Водночас в першому кварталі під наглядом Мінфіну, ДПС та ДМС будуть надалі підвищувати ефективність своєї роботи і звужувати можливості до зловживань у податковій та митній сферах. Зокрема, йдеться про підвищення ефективності контролю за трансфертним ціноутворенням, зниження можливості до ухиляння від сплати податків з підакцизної групи товарів, подальше попередження спроб провозити контрабанду та посилення боротьби з переміщенням контрафактних товарів. Такі заходи забезпечать рівні правила гри для всього бізнесу, зменшить сірий бізнес і відповідно сприятиме прозорому наповненню бюджету. Також будемо докладати зусилля з розбудови сприятливого бізнес середовища, зокрема шляхом розширення функціоналу електронного кабінету платника податків, збільшення кількості електронних послуг, запровадження інституту АЕО. Подальше впровадження ризик-орієнтованого підходу при здійсненні контролю за сплатою податків сприятиме зменшенню кількості перевірок бізнесу з боку ДПС.

Важливе завдання Мінфіну на 2020 рік – підготовка якісної Бюджетної декларації на 2021-2023 роки, її вчасне ухвалення урядом та подання до парламенту.