Оксана Маркарова: «Боргова політика перейде в русло фінансування зростання України»
-
Про Міністерство
- Добір персоналу
-
Органи в компетенції Міністерства
- Державні підприємства та установи, що належать до сфери управління Міністерства
- Державна служба фінансового моніторингу України
- Державна казначейська служба України
- Державна аудиторська служба України
- Державна податкова служба України
- Державна митна служба України
- Очищення влади державної митної служби
- Державний податковий університет
- Колегія Міністерства
-
Діяльність
- Бюджетна політика
- Податкова політика
-
Митна політика
-
Реформа Митниці
- Режим спільного транзиту
- Система спрощень
- Загальна декларація прибуття
- Авторизовані економічні оператори
- Єдине вікно для міжнародної торгівлі
- Сприяння захисту прав інтелектуальної власності
- Тестування з питань кваліфікації та благонадійності
- Функціонування Держмитслужби у форматі єдиної юридичної особи
-
Реформа Митниці
-
Бухгалтерський облік та аудиторська діяльність
- Бухгалтерський облік
- Аудиторська діяльність
- Боргова політика
- Фінансова політика
- Національна стратегія доходів
-
Фінансовий моніторинг
- Заяви та звіти міжнародних організацій
- Нормативна база
- Міжнародні стандарти
- Методологічна допомога (рекомендації та роз’яснення)
- Навчання, тренінги та семінари
- Зразки складання схематичного зображення структури власності
- Перелік держав (юрисдикцій), що не виконують чи неналежним чином виконують рекомендації міжнародних, міжурядових організацій, задіяних у сфері запобігання та протидії
- Перелік осіб, до яких застосовано санкції
- Перелік терористів
- Надіслати повідомлення про порушення вимог законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення
- Методологія визначення юридичною особою кінцевого бенефіціарного власника
-
Міжнародне співробітництво
- Партнери
-
Співпраця України з Міжнародними фінансовими організаціями
- Процедура залучення коштів МФО
- Світовий банк
- Європейський банк реконструкції та розвитку
- Європейський інвестиційний банк
- Німецьке товариство міжнародного співробітництва (GIZ)
- Кредитна Установа для Відбудови (KFW)
- Реєстр спільних з МФО проектів, що знаходяться на стадії підготовки та реалізації
- Міжнародна технічна допомога (в компетенції Міністерства)
- Моніторинг проєктів міжнародної технічної допомоги
- Співпраця з Партнерами з розвитку
- Міжнародні податкові відносини
- Розвиток державного внутрішнього фінансового контролю
- Інші сфери державної політики
-
Законодавство
-
Регуляторна активність
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2024 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2024 р.
- План-графік здійснення заходів у 2024 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2023 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2023 р.
- План-графік здійснення заходів у 2023 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2022 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2022 р.
- План-графік здійснення заходів у 2022 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2021 р
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проєктів регуляторних актів у 2021 р
- План-графік здійснення заходів у 2021 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2020 р
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проєктів регуляторних актів у 2020 р
- План-графік здійснення заходів у 2020 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів 2019 р
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2019 р
- План-графік здійснення заходів у 2019 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2018 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2018 р.
- План-графік здійснення заходів у 2018 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2017 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2017 р.
- План-графік здійснення заходів у 2017 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2016 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2016 р.
- План-графік здійснення заходів у 2016 році щодо відстеження результативності регуляторних актів Міністерства фінансів України
- Звіти щодо відстеження результативності регуляторних актів у 2015 р.
- План діяльності Міністерства фінансів України з підготовки проектів регуляторних актів у 2015 р.
-
Проекти регуляторних актів для обговорення
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2024 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2023 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2022 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2021 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2020 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2019 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2018 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2017 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2016 р.
- Проекти регуляторних актів для обговорення у 2015 р.
-
Проекти нормативно-правових актів
- Проекти нормативно-правових актів у 2024 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2023 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2022 р.
- Проєкти нормативно-правових актів у 2021 р.
- Проєкти нормативно-правових актів у 2020 р.
- Проєкти нормативно-правових актів у 2019 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2018 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2017 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2016 р.
- Проекти нормативно-правових актів у 2015 р.
-
Постанови та Накази
- Накази Міністерства фінансів України у 2024 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2023 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2022 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2021 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2020 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2019 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2018 р.
- Накази Міністерства фінансів України у 2017 р.
-
Регуляторна активність
-
Дані та аналітика
- Для громадськості
- Прес-центр
6 грудня міністерка фінансів Оксана Маркарова, виступаючи у Верховній Раді, поінформувала народних депутатів про стан державного боргу, вирішені проблеми і цілі боргової політики, які стоять перед Міністерством фінансів на 2020 рік.
За її словами, основні проблеми та ризики боргової політики, які потребували вирішення наприкінці минулого року, це розмір боргу, який на кінець 2018 року складав 69,2% від ВВП, залежність від зовнішніх зобов’язань (на внутрішні припадало лише 40% запозичень), високий рівень валютної складової (лише 33% запозичень були в національній валюті) та короткі терміни запозичень.
Для вирішення цих проблем розроблена і успішно втілюється середньострокова Стратегія управління державним боргом на 2019-2022, завдяки чому відношення боргу до ВВП на кінець 2019 року не повинно перевищити 50%, на кінець 2020 року має скласти 45,3%, а на кінець 2024 року не повинно перевищити 40%.
Завдяки випуску довгострокових інструментів в національній валюті Мінфіну вдалось збільшити частку держборгу, номінованого в гривні, до 40% порівняно з 33%, та продовжити середній строк до погашення розміщених ОВДП (з менше ніж 1 рік у січні-травні до 3,5 років в червні-листопаді).
У червні 2019 року були вперше випущені 6-річні ОВДП (погашення в лютому 2025 року) обсяг випуску яких склав 34 млрд грн, (близько $1,4 млрд).
Поштовх розвитку внутрішньому ринку надало приєднання України до мережі міжнародного депозитарію Сlearstream, за рахунок чого ОВДП стали доступними для інвесторів-нерезидентів, а також запровадження концепції номінального утримувача, через якого іноземні інвестори зможуть без зайвих бюрократичних бар'єрів купувати цінні папери в Україні.
З жовтня Міністерство почало проводити аукціони з розміщення ОВДП через електронну інформаційно-торгівельну систему – Bloomberg, що не тільки технічно спростило проведення аукціонів, а й покращило поінформованість інвесторів. В результаті обсяг портфелю іноземних інвесторів в українські ОВДП з початку 2019 року зріс більше ніж у 16 разів та перевищив 100 млрд грн.
Попит інвесторів-нерезидентів дозволив суттєво знизити ставки на внутрішньому ринку. На сьогоднішній день ставки дохідності за всіма ОВДП нижчі за облікову ставку НБУ. Так, ставку за 3-міс ОВДП було знижено з майже 20% на початок року до 13,08%, а ставка за 4-річними паперами опустилась до 12,4%. Останні запозичення на внутрішньому ринку у валюті Україна здійснювала під рекордно низькі 3,88%.
«І це не межа. Ми будемо далі видовжувати терміни залучення коштів і знижувати ставки», - пообіцяла Оксана Маркарова.
Оцінку дій Міністерства фінансів вже дали міжнародні організації. Протягом року кредитні рейтинги України були покращені. Так, кредитне рейтингове агентство Standard & Poor's підвищило рейтинг України з B- до B, агентство Fitch підвищило рейтинг України з B-до B та покращило прогноз зі стабільного на позитивний, а японське рейтингове агентство Rating and Investment Information (R&I) підвищило суверенний кредитний рейтинг України одразу на дві позиції з CCC+ до B.
Крім того, Україна отримала декілька нагород в Bond Awards від видання Global Capital: в тому числі друге місце в категорії «Найбільш вражаючий емітент з регіону СНД та колишніх членів СНД». Другий рік поспіль Україна – серед країн з найбільшим прогресом в щорічному рейтингу Інституту міжнародних фінансів, що оцінює якість взаємодії суверенних емітентів з міжнародними портфельними інвесторами та якість поширення даних країн, що розвиваються.
Виходячи з аналізу боргового портфелю, цілі управління боргом на 2020 рік, це подальше збільшення частки державного боргу у національній валюті, продовження середнього строку обігу паперів і забезпечення рівномірного графіка погашення державного боргу, залучення довгострокового пільгового фінансування від іноземних партнерів та продовження розвитку міцних взаємовідносин з інвесторами.
На думку Оксани Маркарової наслідком реалізації зазначених цілей стане те, що боргова політика з розряду проблемних або ризикових питань, перейде в русло обговорення питання фінансування подальшого зростання України.