Сайт знаходиться в режимі тестової експлуатації

Режим спільного транзиту

12 вересня 2019 року Верховною Радою України прийнято Закон України №78-ІХ «Про режим спільного транзиту та запровадження національної електронної транзитної системи» (далі – Закон), метою якого є імплементація в національне законодавство положень Конвенції про процедуру спільного транзиту відповідно до зобов’язань, взятих в рамках Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

На сьогодні, Конвенція про процедуру спільного транзиту об’єднує 36 Договірних сторін, які запровадили єдині правила декларування та контролю за транзитними переміщеннями товарів із використанням спільного ІТ продукту (NCTS). Країни-підписанти Конвенції: 27 країн ЄС, 4 країни ЄАВТ (Ісландія, Норвегія, Ліхтенштейн і Швейцарія), Великобританія, Туреччина, Північна Македонія, Сербія та Україна.

NCTS дає можливість налагодити обмін інформацією про всі етапи митного оформлення транзиту товарів з використанням електронних повідомлень в режимі реального часу та підвищити ефективність використання механізму аналізу ризиків.

Приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту та використання системи NCTS надало можливість Україні: 

1. Запровадити обмін митною інформацією щодо транзитних товарів з 35 країнами в режимі реального часу. 

2. Використовувати єдину транзитну декларацію та єдину гарантію для переміщення товарів від країни-відправлення до країни-призначення, які є Договірними сторонами Конвенції.

Наприклад, для переміщення товарів з України до Німеччини або з Туреччини до України буде оформлятися одна транзитна декларація за єдиними правилами з наданням єдиного гарантійного документа. Така  декларація є чинною для митних органів всіх країн, через які прямуватиме вантаж. 

3. Отримувати достовірну інформацію про транзитні переміщення товарів, що прямують в Україну, від митних органів країн-учасниць Конвенції до моменту ввезення цих товарів на митну територію України.

4. Запровадити спеціальні транзитні спрощення (загальна гарантія, звільнення від гарантії, авторизований вантажовідправник/вантажоодержувач, самостійне накладання пломб).

5. Запровадити прості та рівні умови для гарантів, а також новий продукт на ринку фінансових послуг – загальну гарантію.

Процедура приєднання до Конвенції про процедуру спільного транзиту передбачала запровадження і використання протягом щонайменше одного року основних положень Конвенції та відповідного ІТ продукту (національного сегменту NCTS) на національному рівні. За результатами позитивного проходження оціночної місії, що була проведена представниками Генерального Директорату Європейської Комісії з питань оподаткування та Митного союзу (DG TAXUD) та Спільних Комітетів, Україна отримала офіційне запрошення приєднатися до Конвенції

16 березня 2021 року завершено Пілотний проект застосування NCTS, який стартував у листопаді минулого року та тривав 4 місяці. На цьому етапі із системою спільного транзиту працювали 4 митниці: Волинська, Київська, Північна та Одеська. Суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності, які брали участь в експерименті, одночасно подавали дві декларації: митну декларацію окремого типу (транзитну T1UA) та звичну попередню митну декларацію ІМ ЕЕ.

З 17 березня 2021 року розпочато етап національного застосування режиму спільного транзиту та NCTS, протягом якого суб’єкти зовнішньоекономічної діяльності могли самостійно обирати одну з двох систем для поміщення товарів у режим транзиту: або NCTS, або національну систему контролю доставки товарів. 

25 листопада 2021 року успішно завершила свою роботу попередня оціночна місія щодо приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту та NCTS, що є підготовчим етапом до основної, оціночної місії, за результатами якої буде дано оцінку готовності України приєднатися до Конвенції про процедуру спільного транзиту у 2022 році. 

27-28 червня 2022 року  оціночна місія Генерального директорату з питань оподаткування та Митного союзу Європейської комісії (DG TAXUD) визнала та оцінила очевидний прогрес України у національному застосуванні спільного транзиту та технічну готовність до міжнародного застосування NCTS за півроку, незважаючи на воєнний стан в країні. В результаті, 7 липня 2022 року , комісією було прийнято рішення розпочати процедуру запрошення приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту та Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами.

25 серпня 2022 року Рада ЄС підтримала пропозицію Європейської Комісії та прийняла рішення щодо запрошення України до Конвенції про процедуру спільного транзиту та до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами.

30 серпня Президент України підписав закони необхідні для приєднання до Конвенцій:

З метою реалізації норм законів Мінфіном спільно з Держмитслужбою розроблено та забезпечено прийняття наступних нормативно-правових актів:

  1. постанов Кабінету Міністрів України:

від 27.09.2022 року № 1090 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 681»

від 27.09. 2022 року № 1091 «Про затвердження переліку окремих товарів, ввезення яких на митну територію України та/або переміщення територією України транзитом здійснюється без надання митним органам забезпечення сплати митних платежів»

від 27.09.2022 року № 1092 «Деякі питання реалізації положень Митного кодексу України щодо надання авторизацій»

  1. наказів Міністерства фінансів України:

від 07.10.2022 року № 325 "Про затвердження Порядку реалізації положень Конвенції про процедуру спільного транзиту"

З 1 жовтня 2022 року Україна приєдналася до Конвенції про процедуру спільного транзиту та розпочала міжнародне застосування NCTS. Україна стала 36 країною-учасницею Конвенції. Конвенція про процедуру спільного транзиту стала частиною національного митного законодавства.

Після приєднання України до Конвенції, український бізнес отримав можливість:

  • працювати за принципом «один транспортний засіб – одна декларація – одна гарантія» та прискорити проходження товарів через митний кордон України;
  • користуватися транзитними спрощеннями спільного на міжнародному рівні, які має бізнес у 35-ти країнах Конвенції, та які доповнюють і дають можливість повноцінно використовувати спрощення, надані у 2019 р. для поміщення товарів у митні режими;
  • користуватися спрощеннями, навіть без статусу АЕО;
  • застосовувати знижені ставки мита на сировину для виробництва товарів на внутрішній ринок, більша передбачуваність та ширші можливості рішень щодо зобов’язуючої інформації (раніше – попередніх рішень) тощо.

За перші три місяці міжнародного застосування Конвенції митними органами України під процедуру спільного транзиту було випущено 444 декларації та закрито 264 декларації на товари, що надійшли з територій країн-учасниць Конвенції. Службою підтримки з питань спільного транзиту опрацьовано більше 200 запитів щодо процедури спільного транзиту та міжнародного застосування NCTS.

Надалі проводиться робота з розвитку застосування процедури спільного транзиту та NCTS в Україні. Зокрема, в рамках підготовки до переходу на NCTS (фаза 5), який заплановано на кінець 2023 р., було підписано контракт на розробку програмного забезпечення NCTS (фаза 5) та здійснюються заходи щодо розгортання оновленого програмного забезпечення.

З Методичними рекомендаціями для подання транзитних декларацій з використанням Портала трейдера та іншими навчальними матеріалами щодо функціонування процедури спільного транзиту та NCTS можна ознайомитися за цим  посиланням.

Нормативно-правові акти:

1. Закон України від 30.08.2022 року № 0166 - 2555-IX «Про приєднання України до Конвенції про процедуру спільного транзиту».

2. Закон України від 30.08.2022 року № 0165 - 2554-IX «Про приєднання України до Конвенції про спрощення формальностей у торгівлі товарами».

3. Закон України від 15.08.2022 року № 2510 - IX «Про внесення змін до Митного кодексу України щодо окремих питань імплементації глави 5 розділу IV Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх держави-члени, з іншої сторони».

4. Постанова Кабінету Міністрів від 27.09.2022 року № 1090 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 681».

5. Постанова Кабінету Міністрів від 27.09. 2022 року № 1091 «Про затвердження переліку окремих товарів, ввезення яких на митну територію України та/або переміщення територією України транзитом здійснюється без надання митним органам забезпечення сплати митних платежів».

6. Постанова Кабінету Міністрів від 27.09.2022 року № 1092 «Деякі питання реалізації положень Митного кодексу України щодо надання авторизацій».

7. Наказ Державної митної служби України від 11.01.2021 № 7 «Про затвердження форм та набору даних електронних повідомлень режиму спільного транзиту». 

8. Наказ Міністерства фінансів України від 09.02.2021 № 69 «Про затвердження Порядку інформаційного обміну щодо реєстрації фінансового гаранта, її призупинення, поновлення, анулювання, іншої інформації, необхідної для здійснення нагляду та контролю за виконанням фінансовим гарантом умов надання статусу фінансового гаранта».

9. Наказ Міністерства фінансів України від 06.04.2021 № 200 «Про деякі питання забезпечення сплати митного боргу в режимі спільного транзиту».

10. Наказ Міністерства фінансів України від 29.10.2021 № 568 "Про затвердження Вимог до характеристик, технічних специфікацій пломб спеціального типу, ведення їх обліку та зберігання".

11. Наказ Державної митної служби України від 23.11.2021 № 926 «Про затвердження Порядку роботи служби підтримки з питань спільного транзиту Держмитслужби».

12. Наказ Міністерства фінансів України від 07.10.2022 року № 325 "Про затвердження Порядку реалізації положень Конвенції про процедуру спільного транзиту".